Voor merken


Ontwikkeling e-commerce strategie en implementatie

Het is een trend dat A-merken steeds vaker zelf online direct aan de consument gaan leveren, bijvoorbeeld Adidas, Nike en in Nederland is het familiebedrijf Van Bommel hiermee onlangs gestart. Retailers zien dit soms als ‘concurrentie en verraad’, omdat zij jarenlang meegebouwd hebben aan het merk vanuit de traditionele winkel.

Zowel de markt als het aankoopgedrag van de consument is veranderd. In de customer journey is het online oriëntatieproces en het Zero Moment of Truth cruciaal geworden voor de daadwerkelijke aankoop. Het A-merk kan als geen ander (online) de merkwaarden uitdragen, het merk moet daar zelfs ‘leading’ in zijn, alleen al in het prijsbeleid. NB: Veel websites van winkels zijn niet up-to-date, te veel versplinterd, doen soms zelfs afbreuk aan een A-merk.

Door een nauwe samenwerking tussen merk en retailer kan (online) synergie ontstaan. Voorbeeld: het A-merk kan drop shipping opzetten met strategische retailpartners gericht op long tail assortiment of online shop-in-shop mogelijkheid aanbieden aan retailers dmv bijvoorbeeld I-framing.

Het doel van het A-merk is omni channel: waar de consument ook wordt geconfronteerd met het merk, het gevoel, sfeer en passie zal consistent moeten zijn. Daarvoor zullen alle kanalen onderling met elkaar moeten communiceren.